Thursday 15 October 2015

Arabic Forms - 2-3-4 (Advanced arabic)



بِسمِ اللهِ الرَّحمانِ الرَّحِيم

الحمد لله والصلاة والسلام على نبينا محمد وآله وصحبه

الدرس السادس و العشرون

السلام عليكم ورَحْمَةُ اللَّهِ وبَركاتُه ,  Most Arabic words are derived from a three-letter (trilateral) root. Like In English you can sometimes find verbs which are derived from the same word, but which have slightly different endings which affect the meaning, for example:  liquefy , liquidate , liquidise.   Arabic takes this concept of manipulation much further. The root letters of a verb can be put into a number of patterns to give different, but connected, meanings. These patterns are called FORMS.  There are 15 of them. Insha-allah in next few chapters , we will study 9-10 of them.  It’s going to be too much of grammar. Please learn and bare patience as this is going be Advanced arabic.

If the verb has 3 letters then it comes into Form-1 category.  By modifying a bit with these roots we get different forms with little different yet connected meaning.  Let’s see how.

Form-2 - Doubling the second root letter

Built on form 1 by doubling the middle radical of the form 1 verb (adding a shadda to it)

فعل -> فَعَّل

Sometimes the meaning of this verb can be related or not directly related to Form 1. Ex. Form II may indicate causing one to do action. expressed in form I.
Example:

Form 1
Form 2
to know - علِمَ
علَّمَ - means causing one to know, i.e. teaching.
حمَل - to carry
حمَّل - to make someone carry, to burden, to load


Important note:  When you come across verbs which has second root letter with Shadda or any other form, then you get it's 3 root letters.  and find its meaning from the dictionary which will mention its FORM specific meaning also. Example shown below.
}{}{}{
{}{}{}

Now for every kind of verb we had it’s conjugation right ?  Now this is new verb. For this verb we should know its Active / Passive,  past - present , imperative , Jussive, Subjunctive , prohibitive.  
Before going into the conjugation , i would suggest you memorize the list from 80% quran words. It will have important format to learn and you should be able to generate the table below without hastle. example from 80% quran list for Allama.

  

Here is the complete conjugation table for form-2.  please read and understand how they are derived.  It will be similar to all the verbs that are in form-2.  This time you will read it vertically from right column to left column.



ماض
مضارع
مصدر
أمر
نهي
اسم فاعل
اسم مفعول
علّم
يعلّم
تعليم
علّم
لا تعلّم
معلّم
معلّم
علّم
يُعلِِّم

ليُعلِِّم
لا يُعلِِّم
مُعلِِّم
مُعلِّم
علّما
يُعلِِّمان

ليُعلِِّما
لا يُعلِِّما
مُعلِِّمان
مُعلِّمان
علّموا
يُعلِِّمون

ليُعلِِّموا
لا يُعلِِّموا
مُعلِِّمون
مُعلِّمون
علّمتَ
تُعلِِّم

لتُعلِِّم
لا تُعلِِّم
مُعلِِّمة
مُعلِّمة
علّمتا
تُعلِِّمان

لتُعلِِّما
لا تُعلِِّما
مُعلِِّمتان
مُعلِّمتان
علّمن
يُعلِِّمن

ليُعلِِّمن
لا يُعلِِّمن
مُعلِِّمات
مُعلِّمات
علّمتِ
تُعلِِّم

عَلِِّم
لا تُعلِِّم


علّمتما
تُعلِِّمان

عَلِِّما
لا تُعلِِّما


علّمتم
تُعلِِّمون

عَلِِّموا
لا تُعلِِّموا


علّمتُ
تُعلِِّمن

علّمي
لا تُعلِِّمي


علّمتما
تُعلِِّمان

عَلِِّما
لا تُعلِِّما


علّمتن
تُعلِِّمن

عَلِِّمن
لا تُعلِِّمن


علّمت
أعلِِّم

لِأُعلِِّم
لا أعلِِّم


علّمنا
نُعلِِّم

لنُعلِِّم
لا نُعلِِّم




The verb we are studied now is tought. (علّم) and the best example would be from Quran

الرَّحْمَـٰنُ  ...  عَلَّمَ الْقُرْآنَ
55:2
When Allah asked angels to tell names of everything, angels said

قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
 2:32

Very good dua for Increase in knowledge is

اللهُم علمني ما ينفعني و انفعني بما علمتني و زدني علماً
O Allah! Benefit me from what You have taught me and teach me what is beneficial to me and increase me in knowledge


Form 3 : adding a long (alif)  after the first root letter


فَعَلَ -> فاعل

For some cases it is mutuality of action of form, example:


Form-1
Form-3
is to kill ->قَتَل
is to fight -> قاتل
is to strike -> ضَرَبَ
is to strike each other -> ضارب


It (Form III) can also have meaning of doing something with someone else:

Form-1
Form-3
is to write -> كَتَبَ
is to write to someone or to correspond with -> كَاتَبَ

Ex: We travelled by plane -> سافرنا بالطائرة

Conjugation table for Form-3.  Before that , and example from 80% quran list.

Please memorise this table

اسم مفعول
اسم فاعل
نهي
أمر
مصدر
مضارع
ماض
مقاتَل
مقاتِل
لا تُقاتِل
قاتِلْ
قِتال
يٌقاتِلُ
قاتل
مقاتلان
مقاتلان
لا يٌقاتِل
ليٌقاتِل

يٌقاتِل
قاتل
مقاتَلون
مقاتِلون
لا يٌقاتِلا
ليٌقاتِلا

يٌقاتِلان
قاتلا
مقاتلة
مقاتلة
لايٌقاتِلوا
ليٌقاتِلوا

يٌقاتِلون
قاتلوا
مقاتلتان
مقاتلتان
لا تقاتل
لتقاتل

تقاتل
قاتلت
مقاتلات
مقاتلات
لايٌقاتِلا
ليقاتلا

يٌقاتِلان
قاتلتا


لا يٌقاتِلن
ليقاتلن

يٌقاتِلن
قاتلن


لا تُقاتِل
قاتِل

تُقاتِل
قاتلتَ


لا تُقاتِلا
قاتلا

تُقاتِلان
قاتلتما


لا تُقاتِلوا
قاتِلوا

تُقاتِلون
قاتلتم


لا تقاتلي
قاتِلي

تُقاتِلين
قاتلتِ


لا تقاتلا
قاتلا

تُقاتِلان
قاتلتما


لا تقاتلن
قاتِلن

تُقاتِلن
قاتلتن


لا أقاتِل
لأقاتِل

أقاتِل
قاتلتُ


لا نُقاتل
لتقاتِل

نُقاتل
قاتلن



Example from quran

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَـٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ  
2:218

Form 4: Adding a short (alif) before the first root letter and a sukun over it.


فعَل -> أفعل
               
               
Generally this form makes meaning of someone making himself perform some action.

Example:

Form-1
Form-4
to sit -> جلس
he seated himself/someone -> أجْلس
to make safe -> سلم
to surrender -> أسلم
to come out -> خرج
to remove -> أخرج


Example from 80% list

Conjugation of form 4:

اسم مفعول
اسم فاعل
نهي
أمر
مصدر
مضارع
ماض
مفعَل
مفعِل
لا تفعِل
أفعِل
إفعال
يفعل
أفعل
مسلَم
مُسلِم
لا يُسلِم
ليُسلِم

يُسلِم
أسلم
مسلمان
مسلمات
لايُسلِما
ليُسلِما

يُسلِمان
أسلما
مسلمون
مسلمون
لا يُسلِموا
يُسلِموا

يُسلِمون
أسلموا
مسلمة
مسلمة
لا تُسلِم
لتُسلِم

تُسلِم
أسلمتْ
مسلمتان
مسلمتان
لا يُسلِما
ليُسلِما

يُسلِمان
أسلمتا
مسلمات
مسلمات
لا يُسلِمن
ليُسلِمن

يُسلِمن
أسلمن


لا تسلِم
أسلِم

تُسلِم
أسلمتَ


لا تُسلِما
أسلما

تُسلِمان
أسلمتما


لا تُسلِموا
أسلموا

تُسلِمون
أسلمتم


لا تُسلِمي
أسلمي

تُسلِمين
أسلمتِ


لا تسلما
أسلما

تُسلِمان
أسلمتما


لا تسلمن
أسلمن

تُسلِمن
أسلمتن


لا أسلم
لأسلم

أسلم
أسلمتُ


لا نسلم
لنسلم

نسلم
أسلمنا
       

Examples:

جلستُ في الصف الأول وأجلستُ أطفال بجانبي
I sat in the first row and I seated the child by my side
       

وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا
99:2

                   
The passive form of these - these three forms will be:

II - فُعِّل - يُفعَّل
III - فُعِيل - يُفاعَل
IV - أُفعِل - يُفعَل

Exercise :
Now let’s go into the kitchen and see what is cook doing (From “mastering arabic second edition”).  For its meaning. either read the book or use a dictionary
               
           
       
   

No comments:

Post a Comment